Räkningar i Spanien

Något som kan vara en bagatell för många men som är lite känsligt för mig är att ha autogiro på sitt konto. Men när man bor i spanien är detta något man måste vänja sig vid illa kvickt.

Glöm allting som heter OCR nummer, bankgiro osv och var beredd på att överlämna dig till företagens godvilja😛 Haha, nu kanske jag lät lite väl hård, men det kan väl vara för att jag är så van vid att ha kontroll och betala mina räkningar själv. Men nu för tiden så drar dem direkt, så man får vara försiktig så man alltid har pengar på kontot. Dock så har jag något av en sidnot som Alina (flickvän för de som inte vet) berättade för mig:

Om man inte har pengar på kontot när de drar så får man minus på kontot. Detta måste du återställa inom en viss tid annars kan du få ”böter” eller betala mer iaf. När du väl betalt så kan banken även ”undanhålla” lite pengar ett tag, för säkerhets skull, bara för att vara på den säkra sidan.

Sidnot nummer 2, nu när jag ändå är i farten, är att vissa företag när man första gången ska betala drar mer pengar. Detta hände med mitt internet + telefon från Vodafone. De drog typ 50% extra första månaden. Vi ringde dem och de förklarade att detta var fullt normalt, de bara gör så den första månaden, så så var det med den saken😀

Min slutsats är att företagen här i Spanien är mycket striktare än i Sverige. De har nog blivit lurade en gång för mycket och nu har de ingen tillit till folk. Jag är väl inte jätte mycket emot det, de har nog sina orsaker, men jag kan inte hjälpa att tycka att det är lite tragiskt.

4 svar so far »

  1. 1

    Nämen ahaaa, du är ett kontrollfreak, precis som syrran!
    Det var väl det jag visste… bara jag som blev sund och normal i familjen hehehehehe.

    Nu får du länka till min nya blogg.🙂

  2. 3

    Hahahaha det blev fel igen, men nu jäsingen är det rätt i alla fall!

  3. 4

    Maria Kingsley said,

    Kristallsjukan kallas även tilfällig lägesyrsel. Det är några kristaller i innerörat som lossnar och som orsakar att man blir yr och åksjuk… Jag har ju perioder där jag i ett par dagar blir JÄTTEyr så jag knappt kan gå.. Så det pekar på att det kan vara det…


Comment RSS · TrackBack URI

Kommentera

