Födelsedag på Jobbet

Så en av mina kollegor på jobbet fyllde och jag fick veta lite hur det fungerar här med traditionerna runt födelsedagarna. I detta företag så varje gång man fyller år så tar man med sig mat och bjuder (säkerligen unikt för detta företag, fast jag vet ju inte säkert). Man bjuder alla på mat och lite sådär. Här kan ni se en bild på hur bordet såg ut idag:

Eftersom det inte är tabu med alkohol här så var det inga problem att dricka vin till maten. Det var riktigt gott och kul att testa lite olika grejer🙂 Det fanns två sorters tortilla, baguette, chips, ost, oliver, jamon (skinka mer eller mindre), osv, osv.

Detta får mig ju att tänka på vad jag skulle hitta på om det blir min tur. Man vill ju servera något svenskt men det är lite svårt att hitta sakerna man behöver för det här. Någon som har några idéer på vad man kan göra? Jag tänkte mig något som liknar julbord med olika saker (kanske inte lika mkt) men lättare att ta så man kan typ plocka och äta direkt (väldigt vanligt här).

2 svar so far »

  1. 1

    Ja men ta prinskorv o köttbullar.. Physsalis, janson, bröd, typ mimosasallad som man kan doppa i… Vad vet jag… Kul ide.. Sylta kan du ju ta om du vill men det är blääääk…

  2. 2

    Syrran Carina said,

    Kul grej!🙂
    Vad svårt att hitta på typiskt svenska rätter som dessutom ska gå att äta kallt. Sill, skinka, köttbulls- och rödbetssalladsmacka, ägghalvor. Knäckebröd är väldigt svenskt. Och falukorv. Ugnsstekt falukorv med rotmos… men det är ju inte kallt förstås.
    Smörgåstårta är ju annars enkelt att bjuda på… vet inte om det är vanligt i spanien med?


Comment RSS · TrackBack URI

Kommentera

