Att hyra bostad i Spanien

Det kan vara lite svårt för någon att hyra en bostad om man inte har hjälp (spansk hjälp dvs) och börjar leta i tid.

Något som kan vara ett problem är att istället för i Sverige där vi har hyreskontrakt som är löpande med tre månaders uppsägning så har man här tidsbaserade kontrakt. Vad detta innebär är att folk som bara vill bo i en lägenhet i 6 månader kan få problem i och med att de flesta vill ha 1-års kontrakt. Så då har man två alternativ:

  • Leta reda på någon som är villig att ha ett kortare kontrakt, eller
  • Bryta kontraktet efter 6 månader och då förlora ”insatsen”

För att förstå ovanstående ska jag berätta vad som menas med insats för de som inte vet. Insats är att första månaden så betalar du extra, du betalar hyran + insatsen. Insatsen är en säkerhet för ägaren att du inte slutar betala eller förstör någonting (det är väldigt svårt att lagligt kicka ut någon här så folk är rätt rädda att hyra ut). Så t.ex. i mitt fall fick jag betala två insättningar på totalt 1100€, vilket var 550€ för att jag inte ska sticka och 550€ för möblerna och lägenheten (om något förstörs).

Okej, om du tvivlade på att det är svårt att få lägenhet så kommer du inte tvivla länge till. De flesta som hyr ut lägenheter kräver även att du uppvisar två saker angående din inkomst. Dessa är:

  • 3 senaste lönebetalningarna (de vill alltså se att du har fått pengar månadsvis)
  • Kontrakt med arbetsgivare att du kommer få pengar i framtiden månadsvis

Detta är ju självklart rätt svårt att få som student så nu gäller det att improvisera och försöka få din snälla spansk-tolk att vara lite övertygande. För om du är student måste du bevisa att du kommer få pengar med kanske ett CSN utdrag eller liknande vilket inte kommer säga dem mycket om det är på Svenska, kanske inte heller Engelska.

Nu vill jag ju inte skrämma bort stackars studenter från att flytta till Spanien, så jag vill tillägga att antagligen så löser sig allting automatiskt om man är utbytesstudent med ett universitet. I och med att jag gör mitt examensarbete i ett företag och inte är utbytesstudent så har jag ingen kontakt med ett universitet här.

Lycka till, och om någon vet hur det funkar när man är utbytesstudent så får de gärna förklara i en kommentar!

Kommentera

