Dricks i Spanien

”Äta-ute” kulturen här är betydligt mycket större än hemma. Något som kan vara lite svårt att veta i förväg är hur det fungerar med dricks här i Spanien. Om man jämför med hemma så är det INTE obligatoriskt att ge dricks vid en middag/lunch. Jag har lite principen: är jag inte nöjd, så ger jag inte någon dricks😛 Följer man den riktlinjen så är man nog på rätt väg😀

Anyways. Ett exempel kan vara lunch, som kostar ungefär 10€ om man tar en lunch meny, så brukar dricks då vara maximum 0,50€ (finns undantag antar jag). Det är mer att man ger lite av vad som blir över från växeln (japp här betalar man kontant oftast, det går inte att ge dricks med kort).

3 svar so far »

  1. 1

    Syrran Carina said,

    Vad dyrt det är att äta ute där! Trodde det skulle vara billigare.
    Jag ger nästan aldrig dricks när jag äter ute om det inte är på kvällen på något lite finare ställe, i stort sett aldrig när jag äter lunch ute. Tycker det är dyrt nog ändå och de får ju lön för sjutton.

  2. 3

    I amerika är det oxå typ obligatoriskt med dricks .. Om du inte lämnar dricks stirrar de på dej.. det gäller på alla restauranger och barer! För varje drink man köper lämnar man dricks. Gäller dock inte på fastfood. Man lämnar rätt mkt i dricks där..Eller ja… mkt o mkt.. normala är väl typ 10% eller nått skulle jag tro…


Comment RSS · TrackBack URI

Kommentera

