Första och bästa tipset – Skaffa NIE

Jag tänkte då försöka dela med mig lite av mina erfarenheter och kunskap angående vad man behöver tänka på när man ska/vill flytta till spanien.

Vi börjar med det allra viktigaste: Identitet <-> Trovärdighet

Ditt pass fungerar som identitet MEN för att t.ex. öppna bankkonto, mobilabonnemang, osv, osv så behövs det mer. Det som är det värsta är att inget går att göra utan bankkonto och du behöver oftast mer än pass för att starta ett bankkonto.

Det du behöver är ett så kallat NIE, vilket är i stort ett personnummer för dig här i Spanien. Tiden för att få ett sådant kan vara rätt långt så jag skulle rekommendera alla som vill bo i Spanien att göra detta i Sverige innan. Jag vet inte om köerna på spanska ambassaden är kortare men det känns som det borde vara så!

Jag hade lite tur och kunde starta ett bankkonto med bara pass men jag skulle inte lita på att det går att göra igen. Så mitt största tips för att underlätta ALLT är: skaffa NIE och öppna ett bankkonto direkt när du kommer hit.

Kommentera

